Nieuws België - Gepost op dinsdag, januari 20, 2009 14:50 - 3 Reacties
Tips van de notaris
jan2009
Eric Spruyt is woordvoerder van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat en professor aan de Hogeschool Universiteit Brussel (HUB) en zelf notaris-vennoot bij Berquin Notarissen cvba.
1 Raadpleeg notaris zo snel mogelijk
Maar heel weinig mensen weten dat een wilsovereenstemming tussen koper en verkoper over de prijs van een huis al voldoende is om de verkoop tot stand te laten komen. Notaris Spruyt: ‘Een man die een groot pand verkocht, mailde zijn makelaar dat hij akkoord ging met een bepaald bod. Hij dacht dat dit pas definitief werd als hij en de koper een akte ondertekenden. Twee dagen later stelde hij een compromis op met een andere koper. Zowel de eerste als de tweede koper voelden zich bedrogen, maar de eerste had wel degelijk de eerste koop gesloten. Zelfs een mondeling akkoord is voldoende.’
2 Voorlopige verkoopovereenkomst is definitief
Niet iedereen beseft dat de voorlopige overeenkomst of compromis definitief is. ‘Alles wat niet goed geregeld is in dat compromis, zal tot een hoop discussies leiden.’ Iedereen mag een compromis opstellen, ook de verkoper en de makelaar. ‘Maar een notaris heeft een andere rol dan een makelaar. Een notaris is niet zelf betrokken bij de bemiddeling van de verkoop.’ Een notaris stelt een compromis gratis op. ‘Het is raadzaam voor de verkoper om het compromis te laten opstellen nog voor het huis verkocht is. Dan heb je alle nodige informatie bij de hand en kan je de koper maximaal inlichten.’
3 Lening geweigerd, wat nu?
Een manier om later moeilijkheden te vermijden, is het inbouwen van opschortende voorwaarden in het compromis. ‘Het is vandaag door de crisis veel moeilijker geworden om een lening te krijgen bij de bank. Banken zijn veel strenger geworden. Daarom raad ik iedereen aan om een voorwaarde in te bouwen dat de koop niet doorgaat wanneer de koper geen hypothecair krediet krijgt.’
4 De valstrik van het ‘klein beschrijf’
Het kadastraal inkomen (KI) is een theoretisch cijfer over wat het huis in één jaar zou opbrengen als de eigenaar het zou verhuren. Bij een ‘klein beschrijf’ ligt dat KI onder de 750 euro. Dat cijfer kan eventueel nog verhoogd worden met de kinderlast. Voor sommige kopers is het cruciaal dat het kadastraal inkomen van een huis klein beschrijf is, omdat daarop in Vlaanderen maar vijf procent registratierechten moeten worden betaald, in plaats van degebruikelijke tien procent. ‘Voor elk klein beschrijf moet de notaris contact opnemen met het kadaster. Dat gaat ter plekke controleren of het KI dat in de officiële documenten staat, nog overeenstemt met de werkelijkheid.’ Als dat niet het geval is, zal het nieuwe KI de grens overschrijden, waardoor het huis ‘groot beschrijf’ wordt. Bouw als opschortende voorwaarde in dat het KI ook na controle door het kadaster klein beschrijf is.’
Notaris Spruyt beantwoordt vrijdagnamiddag van 15 tot 17 uur lezersvragen over notariële aangelegenheden tijdens onze telefoonpermanentie. U kunt er ook nog terecht met uw financiële en fiscale vragen rond het kopen en/of verkopen van vastgoed.
Bron: Het Nieuwsblad
3 Comments
Tomas Rodriguez
Beste Tomas,
De vragen die u steld zijn uiteraard zeer belangrijk bij de verkoop van uw wonning.
Daarom is het aangewezen een makelaar in dienst te nemen die al deze zaken voor u kan regelen zodat u wettelijk in orden bent bij verkoop van een eigendom.
Inmiddels wensen wij u veel succes met de verkoop van Uw woning.
Verblijvend met beleefde groeten.
Immo Guido Delaet.
Guy Lagast
Wat betreft de keuring van de elektrische installatie heeft u inderdaad gelijk, maar indien de woning gebouwd is na 1981 en het keuringsattest is ouder dan 25 jaar, dan zal er toch opnieuw een keuring moeten plaatsvinden. Dus in uw geval moet u dit niet voorleggen.
Het EPC is verplicht, het volstaat echter niet dat een EPC beschikbaar is bij het verlijden van de verkoopakte of de ondertekening van de overeenkomst. Het attest moet reeds zijn opgemaakt op het ogenblik dat de woning op de markt wordt te koop of te huur gesteld. Het EPC moet opgemaakt worden door een erkende deskundige type A. De deskundige zal de energieprestaties na een technische controle vaststellen en geeft ook tips voor de verbetering hiervan. Tijdens de technische controle zal onder meer gekeken worden naar de algemene toestand van de woning, het elektriciteitsverbruik en het verbruik van brandstoffen voor de verwarming. De lijst van deskundigen kan je gemakkelijk terugvinden op het internet.
Bij elke overeenkomst (contract, verbintenis) tot overdracht van een grond is een bodemattest vereist. Voor particulieren betekent overdracht meestal het kopen, verkopen, ruilen en schenken van gronden onder levenden. Een grond verworven uit een erfenis of legaat telt dus niet mee. Ook de verkoop van een appartement geldt als overdracht van een grond. In Vlaanderen kan geen enkele grond overgedragen worden zonder bodemattest. De verkoper van de grond moet het bodemattest bij de OVAM aanvragen (gebeurt meestal via de vastgoedmakelaar of notaris). Kostprijs van bodemattest: 30 euro per kadastraal perceel.
Het stedenbouwkundig uitreksel kan u aanvragen bij uw gemeente, dit zal ongeveer 25 euro kosten per perceel.
Ik hoop dat ik u geholpen heb.
Mvg,
Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties
Vastgoedconsument beter beschermd in 2013
Meer In Nieuws België
- HOUT & HABITAT… na twee jaar al een vaste waarde
- Belg blijft enthousiast over verwerven eigen stek
- Energy forum blikt tevreden terug op geslaagde tweedaagse
- ADIA koopt Zuiderpoort, de grootste transactie op de kantorenmarkt in 2012
- Luk Lemmens, de nieuwe gedeputeerde RO, opent het seminarie Provincie Antwerpen Vastgoed 2012
Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties
Woningprijzen in Nederland blijven dalen
Meer In Nieuws Nederland
- Rijksgebouwendienst stoot energieslurpende panden af
- Woonmarkt is nog herstellende
- Klimaatcongres 2010: Duurzaam is niet duur en samen doen we het!
- Een huis in een kerk, Rotterdam
- Rabobank: huizenprijzen dalen nog licht
Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties
UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten
Meer In Nieuws Europa en Wereld
- Arminius sells “Sudstadtforum” in Hanover to the WertFonds S of Aberdeen
- Herstel in bedrijfsmatig vastgoed
- Intrum Justitia: Resultaten European Payment Index (EPI) 2012
- ‘2012 Global Outlook’: bezettingskost per werkplek in Europa
- Arminius divests a retail center for €16 million to a German family office
Hello,
Ik verkoop mijn woning en is een nieuwbouw van 1991.
Welke attesten moet ik allemaal voorleggen aan de nieuwe koper.
keuring van de elec.installatie is alleen voor huizen gebouwd voor 1981 denk ik. Is dit correct?
Wat met OVAM en EPC attest?Verpichtend?
Waar kan ik een stedenbouwkundig uittreksel halen en wat kost mij al deze attesten?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Mvg