Vastgoedplatform

Nieuws België - Gepost op vrijdag, juni 26, 2009 15:22 - Geen reacties

Nieuw logiesdecreet van kracht in 2010

26
jun2009

Toerisme Vlaanderen is ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van hotels en campings. Inspecteurs doen hun ronde en kennen kwaliteitslabels en sterren toe. Zo weet de toerist altijd waar hij aan toe is.

Het regent pijpenstelen als ik arriveer op het terrein van Floreal Club Kempen in Kasterlee. Joris Janssens, inspecteur bij Toerisme Vlaanderen, wacht me op onder zijn paraplu. “Onmisbaar bij deze job,” zegt hij. We wandelen naar de cafetaria, waar we met een warme kop koffie, wachten tot de bui overgaat.

Elke week bezoekt Joris twee tot drie campings, vakantieparken, kampeerautoterreinen of verblijfparken. “Het is hard werken, maar enorm leerzaam en interessant,” zegt Joris. Terwijl we bediend worden in de cafetaria zie ik zijn geoefend oog al op van alles letten. “Het bordje ‘open’ hangt er wel, maar eigenlijk gaan ze pas over een dik uur open.”
Joris toont een inspectiefiche. Daarop staan alle criteria waaraan een camping moet voldoen en alles waar inspecteurs op letten. Gelukkig voor de uitbaters komt een inspectie alleen bij een klacht onverwacht. Meestal komt er een inspectie na een vergunningsaanvraag, wanneer de uitbater veranderingen op zijn terrein heeft aangebracht en daar een wijziging van de vergunning voor nodig heeft.

Streng onderzoek

Bij een vergunningsaanvraag moet de uitbater onder andere een plattegrond van het terrein, een attest van brandveiligheid, een bewijs van goed en zedelijk gedrag, een EHBO-diploma en het huishoudelijk reglement van het terrein voegen. Een maand later komt een inspecteur langs. Hij kijkt naar de lay- out van het terrein, naar de tentenweide en of er voldoende ruimte is voor sport en spel. “Minstens 5% van het hele terrein moet voorbehouden zijn voor recreatie,” zegt Joris. En dat is in Club Floreal het geval: er zijn tennisvelden, petanquebanen en een grote speeltuin voor de kinderen.

Over het sanitair blok van Floreal Club Kempen is Joris op het eerste gezicht ook tevreden: “Het is schoon, er staan emmertjes in de vrouwentoiletten en de douches zien er goed uit. In het toilet voor de mindervaliden staat de handgreep echter in de foute hoek op de deur gemonteerd. Het toilet zelf is niet hoog genoeg en er is geen handgreep voorzien aan de rechterkant van het toilet. “Maar dat zijn geen grote tekorten,” zegt Joris. “Het zijn allemaal dingen die snel kunnen worden aangepast.”

We wandelen verder en Joris inspecteert streng de tuinhuisjes. Ook de berghokken en plastic boxen bedoeld voor het opbergen van gasflessen ontsnappen niet aan zijn alziend oog.
Joris controleert ook de algemene voorzieningen. Is er een campingwinkel met basisproducten? Is er een restaurant? Kun je met kredietkaarten betalen? Is er een fietsenstalling of een autowasplaats? “Alle data uit deze inspectiefiche worden uiteindelijk in een computersysteem ingebracht en verwerkt. Op basis van die gegevens gaan wij onze classificatie bepalen,” zegt Joris. “En op basis van die classificaties gaan we sterren uitdelen.”

Realistisch beeld?

Maar krijgen inspecteurs wel een realistisch beeld van de zaak als ze de controles aangekondigd uitvoeren? Kan een uitbater niet nog snel, in twee weken tijd, werken uitvoeren om de zaak in orde te krijgen? “Meestal verschilt wat wij zien niet zo heel erg van de realiteit,” zegt Joris. “Echt grote tekorten of heel veel tekorten kunnen niet zomaar in twee weken worden opgelost. We zijn trouwens ook vaak al op voorhand op de hoogte van de bedrijvigheid van de uitbater. Vaak krijgen we bij Toerisme Vlaanderen meldingen van kampeerders die zeggen dat de uitbater hen plots brieven begint te schrijven waarin staat dat ze hun overtredingen in orde moeten brengen. Zo’n camping kun je het best vergelijken met een Gallisch dorpje, met aan de leiding ervan een hoofdman, de uitbater, die het zowat alleen voor het zeggen heeft.”

Luisterend oor

Tenslotte wil Joris er nog op wijzen dat de inspecteurs van Toerisme Vlaanderen ook een adviserende rol vervullen. “Wij bieden een luisterend oor tijdens de inspecties. Voor kampeerders, die vaak niet op de hoogte zijn van de kampeerwetgeving, zijn we vaak hét aanspreekpunt bij klachten en ontevredenheid. Maar we staan ook de uitbaters met raad en daad bij. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen de twee: enerzijds wordt de inspecteur door de kampeeruitbater en kampeerder gezien als een boeman, anderzijds biedt hij advies en ondersteuning en zoekt hij mee naar een passende oplossing voor beide partijen.”

  • Met het nieuwe logiesdecreet wil de Vlaamse overheid vanaf 2010 de hele sector in één decreet gieten. Alle overnachtingsmogelijkheden worden op die manier in de wetgeving ondergebracht.
  • Het nieuwe decreet toeristische logies omvat vijf categorieën: hotels, gastenkamers, vakantielogies, vakantiewoningen en openluchtrecreatieve terreinen.
  • Voor elke categorie zijn er aangepaste voorwaarden en normen om de uitbaatvergunning te kunnen verkrijgen. Logies die geen exploitatievergunning nodig hebben (bijvoorbeeld kleine B&B’s met maximum twee kamers en voor maximum acht toeristen) zullen een meldingsplicht hebben.
  • Toerisme Vlaanderen behandelt vandaag bijna 1.300 hoteldossiers en bijna 255 campingdossiers in Vlaanderen.
  • Met het nieuwe decreet zal de classicifactie van kampeerterreinen, kampeerverblijfparken, vakantieparken en kampeerautoterreinen veranderen. Terwijl er vroeger misschien vaker op de kwantiteit werd gelet, zal nu worden gefocust op kwaliteit.

http://iv.vlaanderen.be

De campagne start op 27 juni op Radio 2 en MNM waar radiospotjes dagelijks in drie verschillende versies te horen zullen zijn. Op de website www.ikkenmijnwereld.be vind je meer info over duurzaam reizen. En er is ook een wedstrijd: als je de vragen goed beantwoordt én de schiftingsvraag juist hebt, maak je kans op een korte duurzame vakantie in Vlaanderen, in een verblijf met een Groene Sleutel.”

De Groene Sleutel

De Groene Sleutel is een internationaal ecolabel dat wordt uitgereikt aan logies die hun zaak op een milieuvriendelijke en duurzame manier uitbaten. Het garandeert de toerist dat zijn hotel, B&B of kampeerterrein rekening houdt met de ecologische voorwaarden van het label. “De meeste voorwaarden gaan over energie-, water- of afvalbesparing,” zegt Griet Geudens. “In verblijven met een Groene Sleutel kan je rekenen op onder andere duurzame mobiliteit, vlotte bereikbaarheid, groenonderhoud en het gebruik van streekproducten bij het bereiden van het eten.”
Camping Lilse Bergen krijgt derde keer op rij Groene Sleutel

Uitbater Fons Van Bael is maar wat trots. En terecht: zijn camping Lilse Bergen in Lille, hartje Kempen, is voor de derde keer de trotse eigenaar van het ecolabel De Groene Sleutel.
“Wij ondernemen al jaren milieuvriendelijke acties en zetten ons al jaren in voor duurzaam beheer van deze camping. Vroeger was alles elektrisch hier. Nu draait alles op mazout. Door de verwarming beter te controleren en detectoren voor het licht te plaatsen, besparen we veel energie. Het waterverbruik is fors gedaald door alle kranen op een maximum van zes liter water per minuut in te stellen, de douches elektronisch te laten besturen en de mensen met betaalkaarten te laten douchen. Zo had ik in één jaar tijd 30% minder waterverbruik!

Onze administratie gebruikt alleen maar gerecycleerd papier. En wij waren ook de eerste camping in België waar gescheiden afvalophaling gebeurde. De klant betaalt enkel voor het restafval, de andere ophalingen zijn gratis.”
Meer info op www.groenesleutel.be. Daar vind je ook de verblijven die een Groene Sleutel hebben ontvangen en die hebben deelgenomen aan het voorbereidende begeleidingsprogramma.

Overheidsdiensten in de kijker

In de reeks Binnenstebuiten nemen we een overheidsdienst onder de loep. We gaan op zoek naar mensen, verhalen en anekdotes. Deze week is Toerisme Vlaanderen aan de beurt, en vandaag hebben we het over de controle op hotels en campings.

Wanneer krijgen uitbaters een ster? En hoe wordt bepaald aan welke zaak een of meerdere sterren worden uitgereikt?
“Wat we promoten, moet kwaliteit zijn”, zegt inspecteur Joris Janssens. “Hotels, campings en reisbureaus moeten aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen om van Toerisme Vlaanderen een vergunning te krijgen. Deze eisen liggen vast in bepaalde regels. De kwaliteitscontrole en de toekenning van vergunningen en sterren valt onder de afdeling Kwaliteitszorg.”

Veeleisend

“Om sterren uit te reiken, hebben wij een aantal classificatienormen. Dat zijn eisen waaraan campings moeten voldoen: het terrein, parkeerplaatsen, sanitaire voorzieningen, winkeltje, animatie enz. We letten ook op het onderhoud: alle eenheden bestemd voor verhuur en alle faciliteiten van het domein moeten voldoende onderhouden en schoon zijn.”

Op basis van deze classificatienormen krijgen de campings sterren; van één ster (basiskwaliteit) tot vijf sterren (topkwaliteit). Het toekennen van sterren is er voor de bescherming van de consument: hij moet kunnen rekenen op een objectief en eerlijk oordeel. Het is ook een motivatie voor de uitbaters om hun bedrijf regelmatig te vernieuwen en marktgericht uit te bouwen.

Tips en premies

Uitbaters kunnen ook tips krijgen om de kwaliteit van hun zaak te verbeteren. Er bestaat ook een premiebesluit, dat bepaalt dat uitbaters over een periode van twee jaar tot maximaal 60.000 euro premie kunnen krijgen voor de verbetering van hun zaak. Deze premie bedraagt 30% van de kostprijs van de aankopen en van het uitgevoerde werk.
Uitbaters die oog hebben voor bedrijfsinterne milieuzorg, krijgen 10% extra, weliswaar binnen de maximumpremie van 60.000 euro.

Toerisme Vlaanderen zal niet stilzitten, de komende jaren. In de eerste plaats wil het Vlaanderen internationaal bekender en aantrekkelijker maken. “Voor toeristen uit het buitenland moet Vlaanderen dé citytrip-bestemming worden,” zegt Lea Winkeler, woordvoerder van Toerisme Vlaanderen. Met begeleiding en informatie over de buitenlandse ‘markten’ wil Toerisme Vlaanderen ervoor zorgen dat steeds meer hotels, campings en gastenverblijven weten hoe ze buitenlandse toeristen moeten aantrekken.

Volgens Winkeler kan er nog wat geschaafd worden aan de zogenaamde ‘gastvrijheidskunde’ in Vlaanderen. “Daarmee bedoel ik niet dat het toeristisch gevormd personeel ondermaats presteert. Maar toeristen komen niet alleen in contact met deze goed voorbereide mensen. Ze ontmoeten ook het personeel van cafés en restaurants, taxichauffeurs, winkelpersoneel,… die zouden allemaal ambassadeurs van bestemming Vlaanderen kunnen zijn.”
Ook op cultuur wil Toerisme Vlaanderen extra inzetten. Winkeler: “We verkopen Vlaanderen in het buitenland als een cultuurbestemming. Tot tien jaar geleden legden we de nadruk op de klassieken: erfgoed, monumenten, Rubens, de Vlaamse Primitieven. Maar de laatste jaren spelen we meer in op hedendaagse beleving van onze steden: gastronomie, lifestyle, mode, shoppen, festivals en hedendaagse architectuur.”

Tenslotte wordt de kaart van het zakelijke toerisme nog meer getrokken. Toerisme Vlaanderen wil Vlaanderen en vooral Brussel naar voren schuiven als een topbestemming voor zakelijk toerisme en internationale congressen. Winkeler: “Toerisme Vlaanderen pleit daar al lang voor, maar dat vraagt middelen natuurlijk. We zullen in ieder geval met man en macht ook deze zakelijke kant van Vlaanderen uitspelen.”

Bron: Gazet van Antwerpen



Reacties plaatsen is niet mogelijk.

Sponsors

Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties

Vastgoedconsument beter beschermd in 2013

Meer In Nieuws België


Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties

Woningprijzen in Nederland blijven dalen

Meer In Nieuws Nederland


Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties

UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten

Meer In Nieuws Europa en Wereld