Vastgoedplatform

Nieuws België - Gepost op vrijdag, februari 27, 2009 10:44 - Geen reacties

Batibouw wil crisissfeer breken

27
feb2009

Bedrijven pakken groot uit

Het immense bouwsalon Batibouw heeft gisteren zijn deuren geopend. De duizend exposanten halen alles uit de kast om klanten te overtuigen.

‘Dit zou wel eens de belangrijkste Batibouw aller tijden kunnen zijn’, zei Marc Dillen, de voorzitter van de Vlaamse Confederatie Bouw, gisteren bij de opening van de bouwbeurs in Brussels Expo. ‘Ze kan een keerpunt betekenen na de crisispaniek van eind vorig jaar, en de negatieve sfeer breken. De positieve sfeer kan mensen overtuigen dat dit net een uitgelezen moment is om te bouwen.’

Aan een gebrek aan inzet daarvoor ontbreekt het Batibouw alvast niet. De vijftigste editie van de beurs opende gisteren haar deuren voor professionele bezoekers. Vanaf zaterdag verwelkomt ze ook het grote publiek. Zo’n duizend exposanten vullen Brussels Expo – soms letterlijk – tot de nok.

De jubileumeditie vindt plaats in de sombere sfeer van de crisis. Maar dat betekent niet dat de bouwsector de pootjes laat hangen, wel integendeel. De stands op de beurs zijn hoger, duurder en sfeervoller dan ooit. Met opvallende stands en stevige promoties proberen de exposanten nog twijfelende kandidaat-(ver)bouwers over de streep te trekken. Een aantal grotere bedrijven investeerde al gauw 100.000 euro in hun stand op de beurs.

Renson, bijvoorbeeld, bouwde een klassieke en een moderne woning naast elkaar om de veelzijdigheid van zijn producten – ventilatie en zonwering – te demonstreren. ‘We zien de crisis ook als een opportuniteit’, vertelt de marketingverantwoordelijke, Pieter Lecluyse. ‘Het is een kans om marktaandeel weg te snoepen bij concurrenten.’

De stand van Durabrik telt twee verdiepingen. Beneden kun je kennismaken met de projecten van het constructiebedrijf, op de verdieping is een bar ingericht. ‘Tot vorig jaar stonden we hier elk jaar met dezelfde stand’, vertelt Jean-Pierre Dalemans van Durabrik. ‘Dit jaar gaan we voor een andere, verbeterde aanpak. We hebben extra moeite gedaan om op te vallen.’ De stand legt zicht pas in tweede instantie toe op de technische kant van de producten. De grootste foto’s zijn vooral sfeerbeelden van eerdere projecten. ‘Soms moet je voor een verandering durven te opteren’, beaamt Dalemans. ‘We leggen wat meer de nadruk op lifestyle dit jaar, we mikken ook op een wat ruimer publiek.’

Een aanpak die je wel vaker aantreft op Batibouw dit jaar. Niet dat de lifestyle-aanpak een uitvinding van 2009 is. Maar wie dit jaar een tijdje rondstruint door de negen hallen van Brussels Expo, zou al eens twijfelen of hij in een bedrijfsstand staat, of in een verdwaalde loungebar of zelfs een kunstproject is beland. Ja, je komt op Batibouw ook nog te weten hoe die pvc-raamprofielen er nu vanbinnen uitzien, of hoeveel vermogen die gasketel nu eigenlijk heeft. Maar de grootste foto’s dienen vooral om de nestdrang aan te moedigen: een paartje in een innige omhelzing op hun smetteloze laminaatvloer, of een katje dat huiselijk doorheen een inbraakveilig en superisolerend raam tuurt. Wie zwembaden installeert, bracht zijn imposantste exemplaar mee. Een bouwbedrijf demonstreert zijn kunnen en rijdt met een kleine kraan door zijn stand. Er verrezen kathedralen van veranda’s, en SF’achtige constructies van de allernieuwste mogelijkheden van ramen en deuren. Met trendy sfeerverlichting en een vleugje bijpassende muziek zou je bijna vergeten wat er verkocht wordt.

Bron: De Standaard



Reacties plaatsen is niet mogelijk.

Sponsors

Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties

Vastgoedconsument beter beschermd in 2013

Meer In Nieuws België


Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties

Woningprijzen in Nederland blijven dalen

Meer In Nieuws Nederland


Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties

UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten

Meer In Nieuws Europa en Wereld