Vastgoedplatform

Nieuws Nederland - Gepost op donderdag, januari 7, 2010 17:55 - Geen reacties

Architecten zijn het meest tevreden met isolatiefabrikanten

07
jan2010

Architecten waren in 2009 het meest tevreden met de merken Rockwool, Kingspan Insulation en Ecotherm, allen fabrikant van isolatiemateriaal. Aannemers daarentegen waren verreweg het meest tevreden met VELUX (daglichttoepassingen voor het dak). De andere fabrikanten in de top 5 volgen op ruime afstand. Dit alles blijkt uit de BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid B&U, dat in 2009 voor het vijfde achtereenvolgende jaar is gehouden. Het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek voor de bouwsector, uitgevoerd door USP Marketing Consultancy in opdracht van BouwKennis, is gehouden onder 392 architecten en 495 aannemers B&U.

Top drie onder architecten gedomineerd door isolatiemerken

Op basis van de resultaten van dit onderzoek blijkt dat de top drie onder architecten dit jaar gedomineerd wordt door isolatiefabrikanten. Over het algemeen zijn architecten namelijk het meest tevreden met Rockwool, gevolgd door Kingspan Insulation en Ecotherm. De verschillen in algehele tevredenheid tussen deze merken zijn echter miniem. Schüco en Opstalan volgen op kleine afstand en komen hiermee volgens de architecten op de vierde en vijfde plaats als het gaat om de klanttevredenheid.

VELUX met stip op nummer één onder aannemers

Aannemers zijn verreweg het meest tevreden met VELUX (daglichttoepassingen voor het dak). Deze productgroep is dit jaar voor het eerst in het onderzoek opgenomen. Andere merken volgen op ruime afstand. De verschillen tussen deze merken zijn zeer klein. Monier (dakpannen) komt op de tweede plaats, gevolgd door Novoferm (bedrijfsdeuren). Opstalan staat op de vierde plaats en komt dus zowel onder architecten als aannemers in de top vijf voor. Hekkensluiter in de top vijf is Unilin, aanbieder van dakelementen.

Jongeneel hoogst scorende handelaar

Onder aannemers is ook de tevredenheid met hout-, bouw- en plaatmaterialenhandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat aannemers het meest tevreden zijn met Jongeneel, gevolgd door Imabo en Stiho. Onder architecten is de tevredenheid met hout-, bouw- en plaatmaterialenhandelaren niet onderzocht, omdat zij slechts zijdelings met de handel te maken hebben en hierdoor dikwijls geen beoordeling kunnen geven.

Marktonderzoek sleutel tot verbetering klanttevredenheid

Het vasthouden en verbeteren van de klanttevredenheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketingdoelstellingen, zeker in deze economisch ongunstige tijden. Klanten werven is momenteel niet gemakkelijk, dus is het behouden van huidige klanten meer dan ooit van essentieel belang. Uit onderzoek is reeds ruimschoots bewezen dat klanttevredenheid een belangrijke ‘driver’ is voor de winstgevendheid (direct gevolg). Om erachter te komen op welke punten een verbeterslag in de klanttevredenheid kan worden gemaakt, is marktonderzoek een zeer waardevol instrument. Alleen eigen klanten kunnen exact vertellen waarop een bedrijf zich in positieve zin van de concurrentie onderscheidt en waar zich juist de zwakke schakels in de tevredenheid bevinden.

Bron: USP Marketing Consultancy



Reacties plaatsen is niet mogelijk.

Sponsors

Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties

Vastgoedconsument beter beschermd in 2013

Meer In Nieuws België


Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties

Woningprijzen in Nederland blijven dalen

Meer In Nieuws Nederland


Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties

UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten

Meer In Nieuws Europa en Wereld