Vastgoedplatform

Nieuws België - Gepost op zaterdag, november 7, 2009 20:02 - Geen reacties

Bankwaarborg: veel klachten

07
nov2009

Hoe werkt het? Sinds twee jaar is er een nieuwe huurwaarborgregeling. Omdat steeds meer huurders de huurwaarborg niet in één keer kunnen betalen, heeft de wetgever een bankwaarborg ingevoerd die in schijven kan worden afbetaald. Het idee is eenvoudig: de bank stort de huurwaarborg – die in dat geval maximum drie maanden huur mag bedragen – en de huurder betaalt dit bedrag in schijven af aan de bank. De terugbetalingsperiode is gelijk aan de duur van het huurcontract, met een maximum van 3 jaar. Bij een klassiek contract op 9 jaar moet de waarborg dus terugbetaald worden op 36 maanden. Zolang de waarborg niet volledig terugbetaald is, moet de bank geen creditinterest betalen. Maar de bank mag ook geen debetinterest aanrekenen op het voorgeschoten geld.
In de praktijk weigeren veel banken zo’n huurwaarborg in schijven. En dat staat haaks op de wet. De banken zijn immers verplicht de waarborg toe te staan als de klant bij haar een rekening heeft waarop het loon of het vervangingsinkomen wordt gestort.

Hoge kosten: Huurders die er toch in slagen een huurwaarborg los te peuteren bij hun bank krijgen daarna vaak hoog oplopende kosten aangerekend. Argenta verstrekt zo’n bankwaarborg gratis maar de andere banken laten de huurder hiervoor fors betalen. Fortis en ING bijvoorbeeld rekenen een vaste dossierkost van 250 euro aan. Dexia en KBC spreiden de kosten in de tijd, maar op drie jaar tijd komt dat doorgaans ook tussen de 200 en de 300 euro uit. Die bedragen liggen ongeveer even hoog als de interest die je betaalt op een (per definitie dure) persoonlijke lening van 1.500 à 2.000 euro.

Onder druk van de huurdersbonden en de consumentenverenigingen heeft Febelfin, de koepelorganisatie van de Belgische financiële instellingen, eind vorig jaar laten weten dat de banken de regels voor de huurwaarborg voortaan correcter zouden toepassen. Maar over de kosten blijven ze onvermurwbaar. ‘Het bemiddelingscollege van de ombudsdienst van de banksector, waarin ook de consumentenorganisaties zitten, beschouwt 250 euro niet als overdreven’, legt Pamela Renders, woordvoerder van Febelfin uit.

Meldpunt klachten: Als blijk van goede wil heeft Febelfin eind vorig jaar een meldpunt opgericht waar klanten een klacht kunnen indienen over hoge kosten of wanneer hun bank een huurwaarborg weigert. Veel meer dan wat uitleg of een doorverwijzing naar de klachtendienst van de bank in kwestie hoeft u daar echter niet van te verwachten, geeft Febelfin toe.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er van de bankwaarborg in de praktijk weinig in huis komt. Uit een enquête van de huurdersbond bij haar leden blijkt dat in 2008 slechts 1,64 procent van de huurwaarborgen werd verstrekt als bankwaarborg.

Het meldpunt van Febelfin is bereikbaar via www.febelfin.be/febelfin/nl/huurwaarborg/index.html of op het nummer 02/545.77.70.

Bron: Het Nieuwsblad



Reacties plaatsen is niet mogelijk.

Sponsors

Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties

Vastgoedconsument beter beschermd in 2013

Meer In Nieuws België


Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties

Woningprijzen in Nederland blijven dalen

Meer In Nieuws Nederland


Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties

UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten

Meer In Nieuws Europa en Wereld