Vastgoedplatform

Nieuws België - Gepost op dinsdag, mei 19, 2009 15:36 - Geen reacties

Lawaai wordt het grote aandachtspunt

Tags:
19
mei2009

Hilde Crevits (CD&V)  nam tijdens de regeerperiode de portefeuille van Leefmilieu over van haar partijgenoot Kris Peeters.
      
Uit de beleidsnota Milieu in 2004 sprak weinig ambitie: we doen wat we moeten doen van Europa, maar niets meer.

‘Dat was al veel, want dat deed de Vlaamse regering vroeger niet. We waren veroordeeld door het Europees Hof in verband met ons stedelijk afvalwater, we hadden problemen met onze mest. We hebben tijdens deze regering een nieuw mestdecreet gemaakt. We hebben voor water het investeringsritme opgetrokken en we hebben een plan gemaakt om de waterproblematiek aan te pakken, en nu zwemt er opnieuw vis in de Leie en de Zenne.’

‘We hebben ook het milieuhandhavingsbeleid aangepast: in plaats van de lange weg via de strafrechtbank worden milieu-inbreuken nu administratief belast.’

Maar inzake luchtvervuiling halen we de Europese normen voor fijn stof en stikstofdioxide niet.

‘Het klopt dat we uitstel hebben gevraagd, maar dertien andere lidstaten deden dat ook. Nederland deed het niet, maar er is wel een inbreukprocedure opgestart door de EU. Ik verwijt Europa dat het op dat vlak niet consequent in is. Het legt wel strenge normen op aan de lidstaten, maar niet aan de auto-industrie. Terwijl het verkeer voor een groot gedeelte verantwoordelijk is voor die luchtvervuiling.’

‘We hebben hotspot-plannen gemaakt. Alle vervuilende bedrijven in die hotspots zijn gescreend. We hebben alle bedrijven ook voorwaarden opgelegd opdat ze nog een vergunning zouden krijgen.’

Kris Peeters organiseerde in 2005 de Vlaamse Klimaatconferentie met alle maatschappelijke actoren. Het resultaat waren 50 aanbevelingen waar iedereen het mee eens was, onder meer een kilometerheffing voor vrachtwagens. Maar die maatregelen zijn er niet gekomen.

‘Ik snap die kritiek wel. Heel wat maatregelen kunnen pas op lange termijn ingevoerd worden. De industrie wordt verplicht om de best beschikbare technologie die de minste milieuhinder veroorzaakt, te gebruiken. Maar de resultaten ervan zijn nog niet zichtbaar. De kilometerheffing moeten we doorvoeren samen met Nederland en Luxemburg. Nederland voert nu technische problemen aan, maar die moeten we kunnen oplossen. In de volgende regeerperiode moet dat er zeker komen.

Nog een voorstel uit de Klimaatconferentie: verlaag de energieprestatienorm voor nieuwbouw naar E60, want inzake isolatie doen we het in vergelijking met de buurlanden niet goed.

‘We moeten inderdaad naar E60, maar het moet wel betaalbaar zijn. De E80-norm betekent al flink wat meer kosten, en nu de bouwgrond zo duur is, willen we de bouwsector ook niet te zwaar belasten. Bij de buurlanden zijn de normen trouwens wel strenger in theorie, maar er wordt niet gecontroleerd of dat in de praktijk ook zo is. Wij controleren ten minste.’

Lawaaihinder is een van de belangrijkste milieuproblemen, maar de beloofde plannen tegen lawaaihinder zijn er nog niet.

‘We zijn te laat en dat is jammer. De materiaalkeuze voor het wegdek is enorm belangrijk om lawaaihinder terug te dringen. En we zullen moeten investeren in mooiere en betere geluidsschermen. Het zal hét aandachtspunt van de komende jaren worden.

Bron: De Standaard



Reacties plaatsen is niet mogelijk.

Sponsors

Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties

Vastgoedconsument beter beschermd in 2013

Meer In Nieuws België


Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties

Woningprijzen in Nederland blijven dalen

Meer In Nieuws Nederland


Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties

UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten

Meer In Nieuws Europa en Wereld